Representações de género e emigração no cinema português: o caso de O Pátio das Cantigas (1942)

Authors

  • Ana Filipa Matos Maia CEIS20, Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.31211/interacoes.n41.2021.a2

Keywords:

Gender, Emigration, Portuguese cinema, 1940s

Abstract

Representations of gender and emigration in Portuguese cinema: the case of The Courtyard of the Ballads (1942)

Cinema can have a significant impact on the collective imaginary, (de)constructing images, stereotypes and social roles recognized by the audience. O Pátio das Cantigas (The Courtyard of the Ballads) is a Portuguese film from 1942, an archetype of ideology and propaganda of the Estado Novo regime, and it addresses traditional values, representations of gender and emigration projects, particularly to Brazil. This film reveals structures and identity and ideological representations which are extremely relevant to research, in the context of the Portuguese cinema at the time, but it is also relevant to understand how these structures and representations are still present in contemporary society. Hence, the aim of this study is to analyze and discuss representations of gender and emigration in the 1940s Portuguese cinema, portrayed in O Pátio das Cantigas.

References

Baganha, M. I. (1994). As correntes emigratórias portuguesas no século XX e o seu impacto na economia nacional. Análise Social, vol.XXIX, 959-980.

Baptista, T. (2010). Nationally Correct: The Invention of Portuguese Cinema. Portu- guese Cultural Studies, 3, 3-18.

Butler, A. (2002). Women’s cinema. The contested screen. London:Wallflower Press.

Cabecinhas, R., Macedo, I., & França, R. (2019). Cinema, migrações e diversidade cultural: nota introdutória. Revista Lusófona De Estudos Culturais, 6(1), 5-11|13. https://doi.org/10.21814/rlec.380

Costa, J. B. (1996). O Cinema Português nunca existiu. Lisboa: CTT.

Costa, H. A. (1978). Breve história do cinema português (1896-1962). Lisboa: Instituto da Cultura Portuguesa.

Cunha, P. (2016). Para uma história das histórias do cinema português. Aniki, 3(1), 36-45.

Cunha, I. F. (2005). A mulher brasileira na televisão portuguesa. Actas do III Sopcom, VI Lusocom e II Ibérico, v.III, 535-553.

Diogo, V. (2001). Comédias cinematográficas dos anos 30/40. Análise Social, vol. XXXVI(158-159), 301-327.

Ferraz de Matos, P. (2006). As côres do império – representações raciais do império colonial português. Estudos e Investigações, no 41. Imprensa de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.

Freire, I. M. (2013). Intimidade afetiva e sexual no Estado Novo. Saúde Reprodutiva, Sexualidade e Sociedade, 3, 56-61.

Gorbman, C. (1987). Unheard Melodies:Narrative Film Music. Bloomington: Indiana University Press.

Lauretis, T. (1985). Aesthetic and feminist theory: rethinking women’s cinema. New German Critique, 34 (Winter), 154-175. Stanford: Duke University Press.

Macedo, I. (2016). Os jovens e o cinema português: a (des)colonização do imaginário. Comunicação e Sociedade, 29, 271-289.

Marques, B. (2016). Um sonho cor-de-rosa – Propaganda, ideologia e (não)imagens do matrimónio nos filmes de ‘comédia à portuguesa’. Cultura – Revista de História e Teoria das Ideias, 35, 289-333. https://journals.openedition.org/cultura/2626

Melo, H. P. (2014). A imigração portuguesa no Brasil: um olhar regional e de gênero nos censos populacionais de 1920-50. In Alda Mourão e Angela de Castro Gomes (coord.), A experiência da primeira república no Brasil e em Portugal, (Capítulo 18, pp. 435-454). Imprensa da Universidade de Coimbra.

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), Autumn, 6-27.

Olchówka, O. (2016). O cinema e a legislação do estado novo: contexto e análise. ITINERARIOS, 24, 309-330. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, Universidad de Varsovia.

Pátio das Cantigas. (1942). Real. Francisco Ribeiro, Produções António Lopes Ribeiro. Portugal.

Pereira, A. C. (2016). A Mulher-Cineasta: da arte pela arte a uma estética da diferenciação. Covilhã: LABCOM.IFP/UBI.

Ribeiro, C. (2011). O ‘heróico cinema português’: 1930-1950. História. Revista da FLUP – Porto. IV Série, vol. 1, 209-220.

Santos, C. A. (2005). “Mulheres Imigrantes na Imprensa Portuguesa”. In Imigração e Etnicidade – vivências e trajectórias de mulheres em Portugal (pp. 51-62). Lisboa: SOS Racismo.

Santos, S. C. (2002). “A maçã de Eva: formas de conjugalidade no cinema português contemporâneo”. In Actas do Colóquio Internacional Família, Género e Sexualidade nas Sociedades Contemporâneas (pp. 133-148). Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia.

Smiers, J. (2006). Artes sob pressão: promovendo a diversidade cultural na era da globalização. São Paulo: Escrituras.

Torgal, L. R. (coord.). (2011). O cinema sob o olhar de Salazar. Lisboa: Temas e Debates.

Torgal, L. R. (1996). Cinema e propaganda no Estado Novo: a “conversão dos descrentes. Revista de História das Ideias, 18, 277-337.

Velez de Castro, F. (2013). “Construções espácio-identitárias no cinema português. A imagem territorial do emigrante luso-brasileiro nas comédias de Lisboa”. In Avanca Cinema International Conference, Avanca, pp. 876-884.

Published

2021-12-31

How to Cite

Maia, A. F. M. (2021). Representações de género e emigração no cinema português: o caso de O Pátio das Cantigas (1942). Interações: Sociedade E As Novas Modernidades, (41), 33–52. https://doi.org/10.31211/interacoes.n41.2021.a2

Issue

Section

Articles